INJIL MARKUS

KATA PENGANTAR

Kitab Berita Baik yang Disampaikan oleh Markus bermula dengan kenyataan "Berita Baik tentang Yesus Kristus, Anak Allah". Yesus Kristus digambarkan sebagai orang yang cergas dan berkuasa. Kuasa-Nya amat nyata ketika Dia mengajar, mengusir roh jahat, dan mengampunkan dosa manusia. Yesus menampilkan diri sebagai "Anak Manusia" yang menyerahkan nyawa-Nya untuk membebaskan manusia daripada dosa.

Di dalam Kitab Markus, cerita tentang Yesus dikisahkan dengan bersemangat dan terus terang. Kitab ini lebih menitikberatkan perbuatan Yesus daripada kata-kata dan ajaran-Nya. Setelah kata pendahuluan yang singkat tentang Yohanes Pembaptis, baptisan Yesus, dan pencubaan yang dialami oleh Yesus, kitab ini terus mengisahkan bagaimana Yesus menyembuhkan orang dan menyampaikan ajaran-Nya. Lambat-laun, pengikut Yesus dapat memahami Yesus, tetapi musuh Yesus semakin memusuhi-Nya. Fasal-fasal terakhir kitab ini mengisahkan perkara-perkara yang berlaku pada minggu terakhir dalam hidup Yesus di dunia ini, terutama sekali penyaliban dan kebangkitan-Nya.

Dua buah pengakhiran kitab ini ditanda dengan tanda kurung. Umumnya kedua-dua bahagian itu dipercayai tidak ditulis oleh penulis Kitab Markus.

KANDUNGAN
  • Pendahuluan [1.1 - 13]
  • Pelayanan Yesus di Kalangan Penduduk Galilea [1.14 - 9.50]
  • Dari Galilea ke Yerusalem [10.1 - 52]
  • Minggu Terakhir di Yerusalam dan Sekitarnya [11.1 - 15.47]
  • Kebangkitan Yesus [16.1 - 8]
  • Yesus Menampakkan Diri dan Diangkat ke Syurga [16.9 - 20]
Share on Google Plus

About enton19

    Blogger Comment
    Facebook Comment